الجمعة، أكتوبر 27، 2006

ولا عـادْشِ فــيه

ولا عادْش فيه
راجل عشان أتحامى فيه
ولا عادْش فيه
غير الغُراب الليِّ صحي باللِّيل عشان الجوع ماليه
ولا عادْش فيه
جوَّا البيوت إحساس دفا نِتْغَطَّى بيه
ولا عادْش فيه
برَّا البيوت شارع نضيف هنعدي ليه
ولا عادْش فيه
غير بندقية مِدَشْدِشَه على راس بلد ميت حاميه
ولا عادْش فيه
غير الضوافر تِنْهَشْ اللحم اللي منها وهيه فيه
ولا عادْش فيه
غير الحكاوي والغناوي في قلب حاوي ومين حاويه
ولا عادْش فيه
وقت الأدان غير الأدان بقلوب ورق ردت عليه
ولا عادْش فيه
غير الخُطبْ زي الحَطبْ يِنْقاد ويطفى ومُِّنه فيه

هناك 21 تعليقًا:

وليد يقول...

المر فيها عالى كتير

لكن هذا هو الواقع
وهو بالمناسبة حصاد ما زرعنا

الناي الحزين يقول...

اسلوبك اكثر من رااااااااائع
حييياكي الله

مفلس افندى الرايق يقول...

ولا عادْش فيه
غير الضوافر تِنْهَشْ اللحم اللي منها وهيه فيه

انتى روووووووووووووووووووووعه روعه بجد

انا مذهول من جمال الكلمات

hamy يقول...

مدونتك رائعة يا استاذ رشا
ياريت حضرتك تشاركى معنا فى تحرير مجلة نحلم
www.ne7lam.com

تامر العفيفي يقول...

أسلوب جميل
لغه حية
إيقاع مؤثر

بالتوفيق
تحياتي

وليد يقول...

مبروك النشر فى المصرى اليوم
قرءاتها اليوم من جديد على صفحات المصرى

ياء يقول...

ولسه فى امل لسه الجيات كتير زمان قالوا فى المثل لسه فى الدنيا خير


كلامك فى كتير من الحقيقه بس لازم نفكر فى
بكره احلى من النهارده

بكره يكون فيه رجال يحموالحما
وبيوت نبنيها
وشوارع احنا نضفها
ونتعلم نرد على الاذان بلبك ربنا سمعنا واطعنا

وكن جميلا ترا الوجود جميلا

منة الله يقول...

اهداء للحبيبة رشا تفاعلا مع كلماتها الرائعة
http://nsmt2ml.blogspot.com/2006/11/blog-post.html#links

vero يقول...

روعة

أُكتب بالرصاص يقول...

ممكن أدلي بدلوي

!!

رائعة

ولاعادش فيه حد بيكتب بالحزن ده إلا
قليل

رشا عبد الرازق يقول...

المر فيها مش كتير هو صريح ومتعري من كل الرتوش يا وليد
ويا ريتنا كنا اتعلمنا نعريه من خوفنا لوجوده من زمان
تحياتي لك

رشا عبد الرازق يقول...

الناي الحزين
التحية لك اخي الكريم واهلا بك :)




مفلس أفندي
كلك ذوق ربنا يكرمك ويرزقنا خلاص النية يا رب
منورني والله :)

رشا عبد الرازق يقول...

hamy
شكرا لك ولذوق عرضك وجميل اطرائك
واعدك مبدئيا بالاضطلاع على هذا العنوان
تمنياتي بالتوفيق :)










تامر العفيفي
جزاك الله خيرا على هذا الرأي المشجع جدا
تقبل تقديري واهلا بك :)

رشا عبد الرازق يقول...

الله يبارك فيك يا وليد

لله الحمد

جزاك الله ألف خير :)

رشا عبد الرازق يقول...

الأخ الكريم يحيى
اتفق معك في ما تراه في بـــكــــرة
بس انا كنت بتكلم بمنتهى الامانى عن انهاردة
من غير زواق
من غير ما أضحك على نفسي ولا على شعور طاغي بالامتهان حسيته في صورة منتهكة بجد
وعشان أعرف أجمل بكرة واتجمل بيه وأغنيلة حتى
لازم شوف النهاردة واعترف بيه على عيبه
أمال هيتغير ازاي
:) أسعدني مرورك
شرفت المدونة :)

رشا عبد الرازق يقول...

منة الله
سلمت اناملك
ليتني أقدر على رد عطاياك والتعبير عن خالص امتناني لمتابعتك وتشجيعك لقلمي الصغير
شكرا لك يا عزيزتي
جزاك الله خيرا :)

رشا عبد الرازق يقول...

فيرو
شكرا لك كثيرا على مرمرك ورأيك
اهلا بك :)





اكتب بالرصاص
تنير مدونتي بذوقك
شكرا على رأيك وخالص امتناني :)

عادل سلامة يقول...

حلوة قوى
مركزة قوى
قربى من ده قوى
لأنك بتكتبه حلو قوى

طول عمرى بقول عليكى شاطرة قوى

وانا اسف انى سميتك(بنت عادية جدا)
لانك (مش عادية أبدا)

رشا عبد الرازق يقول...

آسف يا عادل ؟؟
عادل سلامه
الشاعر الكبير
المميز
القوي

أنا مدينه لك بالاسم ده
بنت عاديه جدا
كان اجمل لقب حصلت عليه ليه ولكلامي المتواضع
ومش هنسى أبدا اختيارك للأسم ده ورؤيتك ليه بالشكل ده من أول مره قرأت فيها كلامي
شكرا على تشجيعك الدائم ورقيك وذوقك
شكرا على رأيك ونصايحك اللي ديما هفضل اعمل بيها ان شاء الله
ربنا يكرمك يا رب

امنية يقول...

حفظك الله
رائعه بجد

mahmoud يقول...

مجهود رائع

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير